beer glass design

infografika prezentująca wyniki badań subiektywnych wrażeń wywołanych wizualnymi cechami naczyń do piwa

infografika prezentuje wyniki badań przeprowadzonych podczas zajęć metody badania dizajnu. do badania wybrano model badawczy inspirowany metodologią kansei, która pozwala powiązać emocje z cechami produktu, w tym przypadku kształt naczynia z wrażeniami związanymi z piwem. cały projekt składał się z kilku etapów.

projekt

w pierwszym etapie wybrano dziedzinę produktów, oraz wytypowano 8 rodzajów naczyń do piwa, które różniły się między sobą wyraźnymi cechami wizualnymi.
kolejny etap polegał na określeniu pola semantycznego dla danej dziedziny produktów. we wstępie przeprowadzono analizę słów reprezentujących dziedzinę produktu, a następnie wytypowano słowa kansei, czyli kluczowe pojęcia, które posłużyły do pomiaru wrażeń wywoływanych przez wizualne cechy produktów. w tym celu słowa uporządkowano w strukturę, która pozwoliła na wybór wyższego poziomu słów użytych później w badaniu. wybrane w tym etapie pojęcia to: kolor, płeć, intensywność smaku, zawartość alkoholu, temperatura, stan umysłu, waga, doznania dotykowe.

trzeci etap polegał na przygotowaniu i przeprowadzeniu badania. przygotowano formularze, każdy z nich zawierał zdjęcie wybranego modelu naczynia do piwa oraz słowa kansei z siedmiostopniową skalą. badanie przeprowadzono w grupie studentów, w badaniu wzięło udział 8 osób.

w czwartym etapie zebrano dane, wprowadzono je do arkusza kalkulacyjnego oraz wygenerowano wykres, który ukazał zależności poszczególnych cech wizualnych naczyń i wrażeń jakie wywoływały.

ostatni etap to analiza oraz przedstawienie wniosków z badania w formie infografiki.

 

Info:
autorzy:
mateusz starowicz
prowadzący:
małgorzata ciesielska
przedmiot:
metody badania designu

Comments are closed