main event 6 – projektowanie zaangażowane społecznie

czy design może zmienić świat na lepsze? kogo i czego potrzebują kreatywne miasta? czym jest projektowanie dospołeczne? dlaczego w projektowaniu produktów i usług trudno dziś obejść się bez metody design thinking? to pytania-wyzwania, z którymi każdego dnia mierzą się studenci w katedrze grafiki. ale nie tylko oni – jak co roku zapraszamy na main event, spotkanie dla wszystkich zainteresowanych studiami graficznymi. to intensywny dzień wypełniony warsztatami kompetencyjnymi, wykładami, inspirującymi i nieformalnymi rozmowami z wykładowcami. to także okazja, aby w praktyce się przekonać, na czym polega prosta zasada dobrego designu: „projektuj dla ludzi, projektuj z ludźmi i projektuj o ludziach”.
wstęp wolny. aby wziąć udział w wydarzeniu, należy przesłać formularz zgłoszeniowy.

program wydarzenia

  • 10.00-15.00 – warsztaty kompetencyjne (program poniżej)
  • 17.00-19.00 – wykłady
  • 20.00 – wernisaż prac studenckich

main event

main event to coroczne spotkanie z katedrą grafiki uniwersytetu swps. w tym roku motywem przewodnim main event będzie social design/projektowanie dospołeczne. podczas intensywnych warsztatów i wykładów zostaną poruszone takie kwestie jak: metodologia/podejście projektowe, programy partycypacyjne, koncepty i prototypy produktów oraz usług gotowych do wdrożenia w przestrzeni publicznej. main event – projektowanie zaangażowane społecznie to także przedstawienie badań, propozycji dydaktycznych i edukacyjnych oraz działalności projektowej.

w pierwszej części wydarzenia uczestnicy będą mogli poznać pracownie działające w naszej katedrze. oczywiście w sposób praktyczny, biorąc udział w warsztatach kompetencyjnych, w trakcie których poznają różne dziedziny projektowania. wiodące tematy warsztatów odpowiadają węzłowym aspektom programu studiów graficznych i projektowych; będą to warsztaty kompetencyjne, graficzne, reklamowe, kreatywne i design thinking.

w części popołudniowej zapraszamy na wykłady naukowe, które wprowadzą uczestników w zagadnienie projektowania zaangażowanego społecznie. swoje projekty zaprezentują studenci kierunków grafika i komunikacja wizualna. a podczas wieczornego wernisażu będzie można zobaczyć prace, które w ramach zajęć studenci zrealizowali dla społeczności wrocławia.

info

program warsztatów

Warsztaty część 1 | 10:00–11:30

  • rozdzielczość w przygotowaniu prac do druku offsetowego i cyfrowego – dr inż. radosław stelmaszczyk | sala 38
  • cv, lm, portfolio – właściwy start na rynku pracy – mgr agata blat | sala 111
  • metodologie w projektowaniu usług społecznych – dr krzysztof moszczyński | sala 126
  • jestem z miasta i dla miasta – kogo i czego potrzebują kreatywne miasta – dr dorota płuchowska | sala 125

warsztaty część 2 | 11:45–13:15

  • procesy negocjacyjne – dynamika, autoprezentacja, wymiar społeczny – mgr kamil olender | sala 112
  • eyetracking, czyli o tym jak czytamy reklamy – dr karolina lachowska, mgr barbara kilijańska | sala 12 i 10
  • social design w metodologii design thinking – mgr tomasz szeligowski | sala 111
  • zmiana świata przez design – design thinking – anna udała | sala 126

warsztaty część 3 | 13:30–15:00

  • grafika użytkowa zaangażowana społecznie – człowiek w grafice, grafika w człowieku – dr hab. jacek joostberens| sala 125
  • projektowanie aleatoryczne. doświadczanie przestrzeni kreatywnej (z zamkniętymi oczami) – mgr małgorzata ciesielska, dr michał jakubowicz | sala 112
  • reklama społeczna. strategia w reklamie. projektowanie publiczności – martyna gliniecka| sala 110
  • ewe widzi, prawe dostrzega – percepcja wzrokowa człowieka – anna udała | sala 126

wykłady | prezentacje studenckie | 17:00

  • facebook i jego młodzież – prof. michael fleischer
  • uważność (mindfulness) w (projektowaniu) komunikacji (społecznej) – dr michał grech
  • co myśmy narobili z tym projektowaniem… – dr mariusz wszołek
  • kreatywność (miasta) jako imperatyw społeczny – dr dorota płuchowska
  • prezentacje studenckie to sekcja, w której zespoły studentów referują procesy badań, analizy oraz projektowania dla różnych warstw dotyczące przestrzeni społecznej.

wernisaż prac studenckich | 20:00

opis warsztatów
  • rozdzielczość w przygotowaniu prac do druku offsetowego i cyfrowego
    pi, lpi, dpi, rip, ctp, liczba bitów na kanał, raster, plamka rastra, liniatura, współczynnik jakości – to elementy (oraz wiele innych) wpływające na prawidłowość wydruku bitmap. czy istnieje prosty sposób na wyjaśnienie zawiłości związanych z tymi parametrami? zobaczymy. mam nadzieję, że tak. a dodatkowo, raz na zawsze rozprawimy się z mityczną wartością 300 dpi (sic!), traktowaną jako rozdzielczość idealna.
    dr inż. radosław stelmaszczyk – absolwent uniwersytetu wrocławskiego i uniwersytetu przyrodniczego na kierunkach: biologia, biotechnologia i systemy zarządzania jakością. od pierwszych lat studiów zainteresowany rysunkiem i grafiką przeznaczonymi do publikacji naukowych. zaczął tworzyć i obrabiać ilustracje na potrzeby własnych publikacji oraz innych naukowców, równocześnie rozwijając działalność komercyjną (projekty tożsamości wizualnych organizacji, grafika użytkowa, layouty stron internetowych itp.). wykładowca w katedrze grafiki uniwersytetu swps we wrocławiu.
  • cv, lm, portfolio – właściwy start na rynku pracy
    warsztat łączy treści z zakresu konstruowania dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.
    mgr agata blat – trener w zakresie budowania wizerunku jednostki oraz szeroko pojętej komunikacji. prowadzi szkolenia indywidualne i grupowe – szkoli pracowników firm, urzędów, osoby związane z biznesem, polityków oraz osoby prywatne. zajmuje się doradztwem dotyczącym indywidualnego planowania ścieżki kariery zawodowej, coachingiem, rozwijaniem umiejętności i poszukiwaniem talentów, rekrutacją i selekcją pracowników oraz komunikacją wewnętrzną. wykładowca uniwersytetu swps.
  • metodologie w projektowaniu usług społecznych
    produkty i usługi ewoluują. są „pakowane” w różne oferty, komunikują wartości, przeżycia, postawy. to coraz szersze pole projektowania, które robi się coraz ciekawsze, bo… coraz częściej trudno odróżnić produkty od usług, a w niektórych przypadkach jest to wręcz niemożliwe.
    dr krzysztof moszczyński – projektant, wykładowca w katedrze grafiki uniwersytetu swps. zajmuje się wizualizacją danych, obrazowaniem procesów i projektowaniem wizerunku. interesuje się graphic designem, designem opakowań, rozwojem systemów operacyjnych opartych o unix (np. macosx, android), programowaniem w języku python. na uniwersytecie swps prowadzi zajęcia z zakresu corporate design, interaction design, information design, web design, mobile design oraz systemu automatycznego składu tekstu latex.
  • jestem z miasta i dla miasta – kogo i czego potrzebują kreatywne miasta
    umiejętności kreatywnego myślenia, pisania czy projektowania nie można ani zamówić, ani zakupić, ani zmierzyć, ale można dać jej warunki rozwoju. kto nie chciałby być kreatywny? kto może być kreatywny? kto jest kreatywny? kiedy miasta są kreatywne? oczywiście, kiedy mają kreatywne głowy. i rolą miasta jest to, żeby je przyciągnąć i zatrzymać.
    dr dorota płuchowska – socjolog i politolog. specjalizuje się w komunikacji społecznej i teorii systemów – wiedzę z tego zakresu potrafi zoperacjonalizować w doradztwie systemowym i interkulturowym. pracownik instytutu komunikacji społecznej i dziennikarstwa uniwersytetu wrocławskiego, współpracownik katedry grafiki uniwersytetu swps. doświadczony dydaktyk, trenerka, autorka licznych projektów i programów szkoleniowych. wśród jej zainteresowań naukowych są: komunikacja interpersonalna, zespołowa i organizacyjna w kontekście interkulturowym, budowanie zespołów i techniki kreatywnego myślenia.
  • procesy negocjacyjne – dynamika, autoprezentacja, wymiar społeczny
    nie każdy rodzi się negocjatorem, jednak wszyscy w różnych sytuacjach zmuszeni są do podjęcia negocjacji. pertraktujemy bezustannie: w związku, w pracy, w sklepie. warsztat ma na celu rozwinięcie podstawowych kompetencji komunikacyjnych, niezbędnych w czasie negocjacji.
    mgr kamil olender – obserwator i badacz procesów komunikacyjnych, w szczególności: projektowania wizerunku osób i organizacji, systemów identyfikacji wizualnej, systemów orientacyjnych, występów publicznych oraz komunikacji w obszarze polityki. w swojej pracy naukowej skupia się na zagadnieniach dotyczących budowania wizerunku partii politycznych w internecie. prowadzi warsztaty dla studentów z zakresu technik negocjacyjnych, teamworku, zarządzania zespołem i projektami oraz przygotowania do procesów rekrutacyjnych.
  • eyetracking – o tym, jak czytamy reklamy
    w jaki sposób przeglądamy strony internetowe? które elementy w reklamie najbardziej przyciągają uwagę? aby się tego dowiedzieć, przeprowadzimy kilka krótkich badań eytrackingowych, których wyniki pozwolą nam bardziej świadomie podejść do projektowania informacji.
    dr karolina lachowska – doktor nauk humanistycznych, językoznawca. prowadziła badania nad wizerunkiem terroryzmu w polsce, hiszpanii, włoszech, danii i wielkiej brytanii. na ich podstawie powstała praca doktorska „komunikacyjne aspekty terroryzmu”. naukowo zajmuje sie diagnostyką i projektowaniem komunikacji. doświadczenie zawodowe obejmuje projekty związane z projektowaniem i konstrukcją marki, planowaniem strategicznym i analizą rynku. na co dzień pracuje jako wykładowca w instytucie dziennikarstwa i komunikacji społecznej uniwersytetu wrocławskiego i na uniwersytecie swps we wrocławiu.
    mgr barbara kilijańska – obecnie pisze doktorat na temat zastosowania badań eyetrackingowych w projektowaniu komunikacji. absolwentka uniwersytetu wrocławskiego na kierunkach: dziennikarstwo i komunikacji społecznej, socjologia i ekonomia. łączy wykształcenie nauk społecznych z wiedzą o marketingu i reklamie. interesuje ją wykorzystanie nowych technologii w badaniach reklam i ich planowaniu.
  • social design w metodologii design thinking
    zauważamy problem pewnej grupy ludzi. chcemy go rozwiązać? musimy więc postarać się zrozumieć tych ludzi, sam problem i jego kontekst, i finalnie go zdefiniować. mamy to? czas zacząć na lewitację w kosmosie kreacji w poszukiwaniu możliwych rozwiązań. jest zabawnie, produktywnie, zapisujemy każdy pomysł, pula rośnie, ale…
    czas zakończyć ten etap i wspólnie wybrać możliwie najlepszy pomysł. a następnie przekształcić go w prototyp docelowego rozwiązania. oczywiście warto przedstawić go osobom, którym chcemy pomóc i wraz z nimi sprawdzić, czy faktycznie stanowi rozwiązanie dotychczasowych problemów. ich uwagi mogą pomóc ulepszyć prototyp, a tym samym zbliżyć się do doskonałości.
    mgr tomasz szeligowski – absolwent socjologii na uniwersytecie zielonogórskim (2005–2010) oraz corporate identity & public relations na uniwersytecie swps we wrocławiu (2009–2012). zajmuje się projektowaniem komunikacji (strategia, doradztwo), pracuje także jako ux designer.
  • zmiana świata przez design – design thinking
    „dzisiaj rano spadłem z krzesła i oblałem się kawą. oparcie pękło – tak, to ohydne, plastikowe”. warsztaty skupiają się na tematyce design thinking – zdefiniowaniu procesu tworzenia, jego etapów oraz założeń. uczestnicy poznają narzędzia porządkowania swoich idei, dotyczących poruszanego problemu projektowego, m.in. mapę myśli, burzę mózgów czy diagram ishikawy.
    podczas warsztatu będą pracować w interdyscyplinarnym zespole, w którym zaprezentują rozwiązania będące odpowiedzią na postawione wcześniej pytania projektowe. to świetna okazja, aby uzmysłowić sobie, że nie liczy się tylko ilość pomysłów, lecz także ich jakość i sposób przekazu. w końcu projektowanie wychodzi z człowieka, przez człowieka, do człowieka. tutaj nie ma „lepszej” lub „gorszej” wiedzy – zawsze jest tylko (lub aż) „inna”. krzesło już nigdy więcej nie pęknie – no chyba że z dumy z dobrze wykonanej roboty.
    anna udała – trenerka design thinking, prowadząca warsztaty z tej metody w niemczech i polsce, projektantka i ilustratorka. na co dzień zajmuje się godzeniem tego, co pozornie nie do pogodzenia: designu i sztuki, języka japońskiego z językiem niemieckim oraz metalu symfonicznego z hitami lat 80. a wychodzi… fantastycznie!
  • grafika użytkowa zaangażowana społecznie – człowiek w grafice, grafika w człowieku
    w trakcie warsztatu przedstawiony zostanie proces powstawania i efekty pracy grafika na podstawie kilku kolekcji wielkoformatowych grafik. ich tłem były zróżnicowane przestrzenie miejskie i uwarunkowania historyczne wybranych miejsc. w grafikach niezwykle ważny jest ich kontekst społeczny, dlatego podczas spotkania zostanie przedstawiony wpływ miejsc i zachodzących zjawisk na życie człowieka. omówione zostaną wybrane techniki graficzne i drukarskie, a także zasadność użycia zapisu video jako elementu dopełniającego wybrane kolekcje graficzne.
    dr hab. jacek joostberens, prof. uniwersytetu swps – doktor habilitowany sztuki, profesor nadzwyczajny w filii we wrocławiu uniwersytetu swps (katedra grafiki) oraz na politechnice śląskiej na wydziale architektury (katedra sztuk pięknych i użytkowych). członek związku polskich artystów plastyków, stowarzyszenia chorzowskich artystów plastyków oraz stowarzyszenia międzynarodowego triennale grafiki w krakowie. brał udział w 15 wystawach indywidualnych i w ponad 80 wystawach zbiorowych w polsce i za granicą. zdobył wiele nagród i wyróżnień artystycznych, m.in. nagrodę prezydenta miasta krakowa – międzynarodowe triennale grafiki, i nagrodę w ii ogólnopolskim konkursie grafiki im. ludwiga meidnera oraz wyróżnienie honorowe w v ogólnopolskim konkursie grafiki im. ludwiga meidnera.
  • projektowanie aleatoryczne. doświadczanie przestrzeni kreatywnej (z zamkniętymi oczami)
    okulocentryzm to termin charakteryzujący zamiłowanie projektantów do obrazów naocznych i codziennych. podczas warsztatów chcemy zmierzyć się ze swego rodzaju chaosem i entropią postrzegania, paradoksalnie dostępnego w zasięgu ręki, ale poza horyzontem codziennych doświadczeń wizualnych. aby przybliżyć twórczy potencjał przypadku i losowości, odniesiemy się do doświadczeń osób z dysfunkcją wzroku, a także muzyki, tak by przy pomocy kompozycji aleatorycznych zaprojektować nową i zarazem inną wersję obrazu.
    mgr małgorzata ciesielska – absolwentka pedagogiki na uniwersytecie śląskim oraz grafiki na akademii sztuk pięknych we wrocławiu. w ostatnich latach była studentką na kierunku psychologia w ramach interdyscyplinarnych studiów doktoranckich na uniwersytecie swps w warszawie. zawodowo przez lata związana z organizacjami pozarządowymi, jest nauczycielem szeroko pojętego projektowania w katedrze grafiki (uniwersytet swps) oraz instytucie dziennikarstwa (uniwersytet wrocławski). równolegle, jestem projektantem 2d – szczególną miłość żywi do typografii i kolorów.
    dr michał jakubowicz – absolwent polonistyki na uniwersytecie wrocławskim oraz fotografii na akademii sztuk pięknych w poznaniu, gdzie uzyskał stopień doktora sztuk plastycznych na podstawie rozprawy „forma jako ścieżka semiozy”. w pracy naukowej zajmuje się badaniem form wizualnych w komunikacji społecznej, strukturami i systemami obrazów technicznych. realizacje twórcze – fotografie, filmy, rysunki, teksty – prezentuje na wystawach w kraju i za granicą. publikował m.in. w „artluku”, „communication design magazine”, „dykcji”, „exicie”, „odrze”, „pomostach”, „ricie baum”. związany z wrocławską galerią 2p (2005–2006), krakowską foto-medium-art (2007–2010) oraz grupą naukową projektowanie komunikacji. wykłada na uniwersytecie swps i akademii sztuk pięknych we wrocławiu.
  • reklama społeczna. strategia w reklamie. projektowanie publiczności
    wydawałoby się, że publiczność w działaniach komunikacyjnych organizacji społecznych powinna być jak najszersza – w końcu im więcej pomocy, tym lepiej. jest to tak samo błędne założenie jak w reklamie komercyjnej. im bardziej dokładna praca nad publicznością reklamy społecznej, tym większe szanse na znalezienie długoterminowego wsparcia.
    a przecież w organizacjach społecznych o tą długofalowość właśnie chodzi – pojedyncza pomoc nie zmienia świata. w ramach warsztatów uczestnicy zapoznają się z kwestiami badania i projektowania postulowanej publiczności w reklamie społecznej.
    mgr martyna gliniecka – doktorantka. wykłada na uniwersytecie swps oraz uniwersytecie wrocławskim. jej zainteresowania badawcze to reklama interkulturowa, kreatywność i koncept w reklamie. jako copywriter pracuje w branży reklamowej od sześciu lat, w portfolio ma kilka agencji, kilkanaście ogólnopolskich marek i kilkadziesiąt projektów.
  • lewe widzi, prawe dostrzega – percepcja wzrokowa człowieka
    lewe jest przymrużone, prawe szeroko otwarte.
    lewe jest kompletnie zielone, prawe lekko połyskuje w ciemności.
    lewe widzi znak, prawe dostrzega znaczenie.
    jedno i drugie ma rację.
    jak dużą rolę w tym, co postrzegamy, odgrywają zmysły, a jak dużą to, kim jesteśmy? dlaczego na kolor biały inaczej spojrzy ktoś, kto mieszka w japonii a inaczej ktoś, kto od dziecka codzienne patrzy na statuę wolności? czy reklama w indiach jest bardziej kolorowa od tej, która nadawana jest w telewizji niemieckiej? i jaki, do licha, ma to wszystko związek z projektowaniem graficznym? te i inne pytania pojawią się podczas warsztatów poświęconych percepcji wzrokowej człowieka, które dzięki przedstawionym przykładom otworzą nasze oczy na zależności kulturowe w codziennej komunikacji wizualnej.
    anna udała – trenerka design thinking, prowadząca warsztaty z tej metody w niemczech i polsce, projektantka i ilustratorka. na co dzień zajmuje się godzeniem tego, co pozornie nie do pogodzenia: designu i sztuki, języka japońskiego z językiem niemieckim oraz metalu symfonicznego z hitami lat 80. a wychodzi… fantastycznie!
opis wykładów
  • facebook i jego młodzież
    wykład dotyczy problemu funkcji, sensu i sposobu działania facebooka w wymiarze komunikacyjnym i społecznym. publikacje, czy to medialne, czy mniej lub bardziej naukowe, podejmują ten temat zwykle z perspektywy wewnątrzsystemowej, debatując o tej maszynie z punktu widzenia uczestnika i systemu, w którym facebook działa, widząc w rezultacie to, co wtedy można zobaczyć.
    pokażę inne podejście i przyjrzę się zagadnieniu z perspektywy zewnątrzsystemowej, czyli zajrzę, by tak rzec, za kulisy i poddam facebook analizie ampirycznej” – zapowiada wykład prof. fleischer.
    prof. dr hab. michael fleischer – filolog, kulturoznawca. wybitny znawca komunikacji społecznej. naukowo zajmuje się dyscyplinami wiedzy i umiejętności umożliwiającymi lepsze rozumienie i harmonijne kształtowanie otaczającej nas rzeczywistości. szczególnie interesuje się teorią systemów, konstruktywizmem i lingwistyką kognitywną.
  • uważność (mindfulness) w (projektowaniu) komunikacji (społecznej)
    w ramach wykładu zostanie przedstawione podejście do projektowania akcentujące rolę uważności oraz wynikające z tego implikacje dla pracy projektanta – zarówno na poziomie ogólnym, jak i pracy nad konkretnymi projektami.
    dr michał grech – zajmuje się badaniem i projektowaniem komunikacji w ramach grup, instytucji i firm. wykładowca w instytucie dziennikarstwa i komunikacji społecznej uniwersytetu wrocławskiego oraz w katedrze grafiki uniwersytetu swps.
  • co myśmy narobili z tym projektowaniem
    co myśmy najlepszego narobili… z tym projektowaniem. tym razem będzie o tym, jak jest (czyli nie najlepiej). na koniec powiemy też trochę o tym, jak może być. wszystko zaś będzie się kręcić wokół zrównoważonego rozwoju i projektowania.
    dr mariusz wszołek – projektant i wykładowca w katedrze grafiki uniwersytetu swps. w pracy naukowej zajmuje się głównie reklamą, ze szczególnym uwzględnieniem dyferencji rynkowych oraz mechanizmów działania reklamy w kontekście komunikacyjnym. ponadto zajmuje się projektowaniem komunikacji (w tym design thinking, human centered design, corporate identity), dyskursami wizualnymi i teorią społeczeństwa i komunikacji. na uniwersytecie swps prowadzi zajęcia z kreacji, communication design, designu opakowań, corporate identity, reklamy społecznej i teorii i praktyki designu. redaktor serii wydawniczej projektowanie komunikacji w instytucie dziennikarstwa i komunikacji społecznej uniwersytetu wrocławskiego.
  • kreatywność (miasta) jako imperatyw społeczny
    imperatyw „bądź kreatywny“ brzmi nie mniej paradoksalnie jak „bądź spontaniczny“. mimo to, a może właśnie dlatego, robi on dziś zawrotną karierę. wszyscy chcą być kreatywni. nawet miasta. ale czy są? i kiedy są?
    dr dorota płuchowska – socjolog i politolog. specjalizuje się w komunikacji społecznej i teorii systemów – wiedzę z tego zakresu potrafi zoperacjonalizować w doradztwie systemowym i interkulturowym. pracownik instytutu komunikacji społecznej i dziennikarstwa uniwersytetu wrocławskiego, współpracownik katedry grafiki uniwersytetu swps. doświadczony dydaktyk, trenerka, autorka licznych projektów i programów szkoleniowych. wśród jej zainteresowań naukowych są: komunikacja interpersonalna, zespołowa i organizacyjna w kontekście interkulturowym, budowanie zespołów i techniki kreatywnego myślenia.
wernisaż prac studenckich
każdego roku studenci ii roku grafiki zostawiają na kilka dni sale dydaktyczne, studia fotograficzne i pracownie komputerowe, żeby spróbować swoich sił w zupełnie innym kontekście projektowym, przestrzennym i kulturowym. plenery dydaktyczne to okazja wypróbowania dotychczas zdobytej wiedzy i kompetencji w projekcie, który zakłada projektowanie z ludźmi, projektowanie dla ludzi i projektowanie o ludziach.
projekty, w odróżnieniu do tych zaliczeniowych, koncentrują się na uwrażliwianiu na aspekty społeczne i komunikacyjne, stąd też duża różnorodność prac, które zostaną przedstawione podczas tegorocznego main event. studenci mierzyli się w tym roku ze strategią komunikacyjną dla regionów, problemem starości i starzenia się oraz z portretem komunikacyjnym młodzieży.
punktem wspólnym dla wszystkich prac jest metodologia projektowa, w której centrum stoi relacja problemu i rozwiązania. dobre projektowanie to projektowanie, które wychodzi od problemu, drogą jest zrozumienie, a efektem rozwiązanie problemu projektowego.

Comments are closed