pomoc edukacyjna w formie gry dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących.
pomoc składa się z kilkunastu elementach wydrukowanych na folii magnetycznej, którą można przyczepić do tablicy magnetycznej w klasie. gra ma poszerzać i utrwalać słownictwo z zakresu zjawisk atmosferycznych, części garderoby oraz pór roku. studenci realizujący projekt wyznaczyli sobie kilka celów, które powinna spełniać pomoc dydaktyczna:
zaciekawienie tematyką i wprowadzenie elementu zabawy – wymyślono grę, która będzie posiadała fabułę oraz cel.
poszerzenie słownictwa – dzieci z dysfunkcją słuchu mają szczególne problemy z rozumieniem pojęć, w związku z tym postanowiono stworzyć zbiór pojęciowo-słowny z powiązanych kategorii. każda kategoria ma na siebie wpływ – ubiór jest zależny od pogody a pogoda jest zależna od pory roku.
stworzenie projektu dopasowanego do percepcji dzieci niesłyszących – pamięć wzrokowa u dzieci niesłyszących rekompensuje ubytki słuchu, co sprawia, że dzieci są bardziej wrażliwe na bodźce wizualne, które mogą je rozpraszać. dlatego postanowiono zrezygnować z elementów dodatkowych i tła, aby wzrok skupiał się tylko na konkretnym obrazie.
nagradzanie – nagrody i pochwały dla dzieci są bardzo ważnym elementem, który je motywuje oraz buduje pewność siebie, dlatego w projekcie zdecydowano zastosować system nagradzania za dobrze wykonane zadanie.
ograniczenie sztywności i stereotypowości myślenia – istotnym kryterium było opracowanie kilku wariantów gry, aby zapobiec szablonowemu postępowaniu.
projekt
zadaniem studentów w ramach modułu projektowego było zaprojektowanie zgodnie z metodą design thinking pomocy dydaktycznych wspierających program nauczenia dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących w klasach 1-3. projekt uwzględniał przygotowanie prototypu i przetestowanie go w grupie szkolnej. projekt został wykonany przy współpracy z dolnośląskim specjalnym ośrodkiem szkolno-wychowawczym nr 12 dla niesłyszących i słabosłyszących we wrocławiu.
Info:
- autorzy:
- jolanta wojciechowska
- wanda makuch
- anna przydatek
- michał zarzycki
- prowadzący:
- małgorzata ciesielska
- kamil olender
- przedmiot:
- techniki projektowania 1
- design thinking
Comments are closed