Mariusz Wszołek
lubię design, moją pracę i gwiezdne wojny. wiem, że kluski śląskie muszą mieć dziurkę. rozumiem, że to wszystko nie jest takie proste. w projektowaniu lubię to uczucie ciekawości, kiedy nie wiadomo, co stoi za drzwiami.
O mnie
O mnie:
Komunikolog. Adiunkt w Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS. Naukowo zajmuje się teorią i praktyką projektowania komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem inkluzyjnych, partycypacyjnych i zrównoważonych podejść do projektowania. Redaktor serii wydawniczej Manual i Communication design oraz autor książek i artykułów z zakresu reklamy, pracy projektowej i zrównoważonego projektowania. Prodziekan ds. studenckich i dydaktycznych na Wydziale Prawa i Komunikacji Społecznej oraz zastępca Dyrektora Instytutu Projektowania Uniwersytetu SWPS.
Ponadto aktywny projektant i konsultant w zakresie strategii, kreacji oraz polityki komunikacyjnej firm i instytucji; zawodowo współpracował m.in. z NEONET, PDG, MNiSW, Uniwersytetem Wrocławskim Autor bloga: na—magazynie.
About:
scientist and designer. researcher and lecturer at the institute of graphic design university of social science and humanities.
study fields: advertisement, creativity, differential market in the advertising, communication design, design thinking, human centered design, visual discourse and communication and society theory.
classes: communication design, theory and practice of design, corporate design, web design, package design, information design, creation and data design, design thinking, corporate identity
editor of the series „communication design” at the institute of journalism and communication science of university of wroclaw. publish: zmiana przez design, komunikacje w rozmowie 1, 2, 3, 4, reklama – operacjonalizacja pojęcia, communication design – badanie i projektowanie komunikacji, manual reklamy.
cooperation market: media markt, anotis, uniwersytet wrocławski, noti, ministerstwo nauki i szkolnictwa wyższego, eurobank, smava poland, merc, fundacja krzyżowa, galeria wnętrz domar, uniwersytet swps, polski związek wędkarski, rrcc, orzeł len, huta julia, hicron, bizlab, libet, esk 2016, villa welschen, viadrina universitat.
design fields: commercial, corporate identity, graphic design, web design, design consulting, communication strategy, design thinking, communication design.
miejsca w sieci
- personal web page: www.wszolek.eu
- blog: na-magazynie.pl
- professional profile: linkedin
- professional profile: behance
- science profile: researchgate
- conference profile: slideshare
zainteresowania badawcze
- design thinking
- communication design
- corporate identity
- reklama
- style życia
- komunikacja społeczna
- dyferencje rynkowe
- dyskursy wizualne
monografie i redakcja
- [link] Wszołek M., 2021, Dyferencje vol. 1, wydawnictwo Libron
[link] Wszołek M., Pielużek M., 2019 (red.) Manual: information design, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., 2019 (red.) Projektowanie komunikacji 2, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., 2019 (red.) Badanie komunikacji 2, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., 2018 (red.) Badanie komunikacji 1, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., 2018 (red.) Projektowanie komunikacji 1, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., 2017. (red.) Teorie Komunikacji i Mediów 10, Libron
[link] Wszołek M., 2017. (red.) Manual - reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, Libron, Wrocław
[link] Wszołek M., 2018. (red.) Manual — Communication Design: Antologia, Libron, Wrocław
[link] Brown T., 2016, Zmiana przez design: jak design thinking zmienia organizacje i wpływa na innowacyjność (II wydanie)., Libron, (redakcja naukowa: Wszołek M., Grech M.), Tłumaczenie: Marta Hoffner
[link] Aicher O., 2016, Świat jako projekt., Libron (redakcja naukowa (Wszołek M., Siemes A.), Tłumaczenie: Renata Darda-Staab, Irena Dębek
[link] Wszołek M., Graszewicz M. (red.), Teorie Komunikacji i Mediów 9., Libron 2016
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., (red.) Communication Design: badanie i projektowanie komunikacji 6., Libron 2017
[link] Wszołek M., Grech M., Siemes A., (red.) Communication Design: badanie i projektowanie komunikacji 5., Libron 2016
[link] Wszołek M., (red.) Communication design: badanie i projektowanie komunikacji 3., Libron, 2014
[link] Wszołek M., (red.) Komunikacje w rozmowie 3. Libron, 2015
[link] Wszołek M., (red.) Komunikacje w rozmowie 2. Libron, 2013
[link] Wszołek M., (red.) Komunikacje w rozmowie 1. Libron 2012
- [link] Wszołek M., 2021, Teoria i Praktyka Projektowania (komunikacji), wydawnictwo libron
- [link] Wszołek M., Płuchowska D., 2021, Manual: Legal design, wydawnictwo libron
- [link] Wszołek M., Gondek-Grodkiewicz A., Ciesielska M., Sowa K., 2017, Katalog prac studentów 2012-2016, wydawnictwo SWPS
[link] Wszołek M., 2016, Reklama - perspektywa empiryczna, Libron
[link] Wszołek M., 2015, Reklama - operacjonalizacja pojęcia, Libron
[link] Wszołek M., Fleischer M., Siemes A., Grech m., Bednorz M., 2012, Style życia w komunikacji – komunikacyjna stratyfikacja społeczeństwa polskiego. Libron
[link] Wszołek M., Fleischer M., Siemes A., Grech M., Bednorz M., Fąka P., Jankowska K., 2011, Słownik Polszczyzny Rzeczywistej, siłą rzeczy fragment. Wydawnictwo naukowe primum verbum
wystawy i projekty
Wystawy i wernisaże:
- [kurator] wirtualna wystawa "COVID-19 vs. ludzie" https://grafika.swps.pl/article/?id=1786
- [kurator] wystawa "moskwa, której już nie ma" https://grafika.swps.pl/article/?id=1770
- [kurator] wystawa zmiana przez design 1 http://grafika.swps.pl/zmiana-przez-design-vol-1/
- [kurator] wystawa zmiana przez design 2 http://grafika.swps.pl/zmiana-przez-design-vol-2/
- [kurator] wystawa zmiana przez design 3 http://grafika.swps.pl/zmiana-przez-design-vol-3/
- [kurator] wystawa zmiana przez design 4 http://grafika.swps.pl/zmiana-przez-design-vol-4/
- [kurator] wystawa zmiana przez design 5 http://grafika.swps.pl/zmiana-przez-design-vol-6-wystawa-prac-studentow/
- [kurator] wystawa teksty z życia 1 http://grafika.swps.pl/co-ty-sobie-myslisz-kolejna-odslona-projektu-teksty-z-zycia/
- [kurator] wystawa teksty z życia 2 http://grafika.swps.pl/wymowki-vol-2/
- [kurator] wystawa teksty z życia 3 http://www.swps.pl/wroclaw/wroclaw-aktualnosci/wroclaw-wydarzenia/10394-studenckie-wymowki
Udział w międzynarodowych projektach
- marzec 2010: Lehren im interkulturellen Kontext Komunikation-Interaktion-Prasentation, Oerlinghausen, Germany
- kwiecień 2011 Kompetenz fur Osteuropa - Interkulturelle Komunikation im deutsch-polnischen Kontext, Oerlinghausen, Germany
- luty 2015: Świat bez pieniędzy - warsztaty z design thinking, Oerlinghausen, Germany
- luty 2016: Przemoc bez mocy - warsztaty z design thinking, Oerlinghausen, Germany
- luty 2017: Warsztaty: transformation design z metodą: warsztat design thinking, Oerlinghausen, Germany
- Listopad 2019: Leaders in Universities Management — study visit at University of Helsinki (Finland). General topics: Digitalization, Brand management, Sustainability Science, Quality Management, etc. bip.nauka.gov.pl
- Sierpień 2020: Change by design or by disaster — life after COVID-19 — international workshop with Volda College University https://grafika.swps.pl/article/?id=1793
Projekty naukowo—inwestycyjne:
- Wykonawca: Dostosowanie jednolitych studiów magisterskich na kierunku Psychologia w SWPS do potrzeb pracy i gospodarki poprzez utworzenie nowej specjalizacji z obszaru techniczno-informatycznego, PKOL.04.03.00-00-0044/12
- Wykonawca: Rozwój u studentów i studentek kierunku wzornictwo oraz grafika kompetencji oczekiwanych przez pracodawców, POWR.03.01.00-00-K405/15
artykuły
- [link] Lewe T., Wszołek M., 2023. "Visual Perspectives in Holocaust Memory Culture: Transition of Lived to Imagined Memory." The International Journal of Design Education 17 (2): 95-114. doi:10.18848/2325-128X/CGP/
v17i02/95-114 - [link] Wszołek M., Moszczyński K., Lewe T., 2023 Why And How To Teach Design To Non-Designers, Amps Proceedings Series 30. ISSN 2398-9467
- [link] Wszołek M., Manipulacja kształtem opakowania a jego kognitywny obraz – wyniki badań, “Media i społeczeństwo” vol. 16/2022, doi.org/10.53052/MiS.2022.16.
11 - [link] Wszołek M., Problem odbiorcy w projektowaniu (komunikacji), „Formy” 2022, 13
- [link] Wszołek M., The City as packaging for social communication, „AMPS Proceeding Series: Cities in a Changing World: Questions of Culture, Climate and Design” 2022
- [link] Wszołek M., Empiricism in Design, „The International Journal of Design Education” 2022, 16(2), s. 103–111
- [link] Wszołek M., Zrównoważony rozwój i dizajn opakowań. W poszukiwaniu problemu projektowego, „Formy” 2021, 8
- [link] Wszołek M. (2021) Zrównoważony rozwój i dizajn opakowań. W poszukiwaniu problemu projektowego, Formy 8/2021 Dizajn z Poznania, ISSN 2657-8727
- [link] Wszołek M., Płuchowska D., (2021) To teach legal design - change design by design [W:] International Journal of English and Cultural Studies, Vol. 4, ISSN (2575-811X) E-ISSN (2575-8101)
- [link] Wszołek M., (2020) Desemantyzacja komunikacji w projektowaniu (opakowań) [w:] dziennikarstwo i media vol. 14 dyskursy wykluczenia (red.) Nowak T. Ł., s. 133-144, doi: 10.19195/2082-8322.14.11
- [link] Wszołek M., (2020) Strategie wzornicze a praktyki projektowe w projektowaniu opakowań [W:] Dziennikarstwo i Media vol. 13 Społeczności, relacje i doświadczenia
- [link] Wszołek M., (2020) When there is meaning in design? Two dimensions of the practice of designing (communication) [W:] UNIVERSITATIS LODZIENSISFolia Litteraria Polonica 2(57) 202 The Secret of Meaning. Meaning in Contemporary Media and under Dictatorship (red.) Marek Ostrowski i Anita Filipczak-Białkowska
- [link] Wszołek M., (2020) Asemantyczna obserwacja jako droga do przestrzeni środka — notatki z drogi [W:] Przestrzeń środka, 7 Mediations Biennale - Horyzont Zdarzeń 2020, (red.) Jabłońska M., Libron, Wrocław
- [link] Wszołek, M. (2019). Do czego służą opakowania–dwa wymiary funkcji w projektowaniu opakowań. Studia Ekonomiczne, 380, 140-160.
- [link] Wszołek, M. (2019).Dwa wymiary funkcji w projektowaniu opakowań. Badanie komunikacji 2, 107–138.
- [link] Wszołek M., 2018, Publiczność vs. Grupa Odniesienia w nauce o komunikacji [w:] Projektowanie komunikacji (red.) Wszołek M., Libron 1.
- [link] Wszołek M., 2018, Strategie akcelerujące pracę kreatywną [w:] Dyskurs artystyczny (red.) Habrajska G., Primum Verbum
- [link] Wszołek M., 2018, Systemowa Mechanika Zmiany — innowacja i postęp w świetle nauki o komunikacji [w:] Dziennikarstwo i Media 8
- [link] Wszołek M., 2018, Systemowa Mechanika Zmiany — innowacja i postęp w świetle nauki o komunikacji [w:] Parafrazowanie w dyskursie artystycznym (red.) Habrajska G. Primum Verbum
- [link] Wszołek M., 2018, Innowacja, postęp w kontekście projektowania komunikacji [w:] Kultura-Historia-Globalizacja
- [link] Wszołek M., 2017, Reklama a Corporate Identity — rola reklamy w procesie konstruowania się wizerunku organizacji [w:] Forum Lingwistyczna (red.) Loewe I., Katowice
- [link] Wszołek M., 2017, Genesys is skynet — przemyślenia o współczesnym projektowaniu [w:] Teorie Komunikacji i Mediów 10 (red.) Wszołek M., Libron
- [link] Wszołek M., 2017, Styl życia w komunikacji społeczeństwa [w:] Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, ISSN 2083-8611
- [link] Wszołek M., Moszczyński M., Mackiewicz P., 2017, Wpływ barwy i etykiety opakowań na postrzeganie produktu – wyniki badań empirycznych [w:] Communication Design: Badanie i projektowanie komunikacji 6 (red.) Wszołek M., Siemes A., Grech M., Libron, 77-123
- [link] Wszołek M., 2017, Dyferencje rynkowe w reklamie - wyniki badań [w:] Manual - reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (red.) Wszołek M., Libron, 189-242
- [link] Wszołek M., 2017, Reklama - polityka komunikacyjna [w:] Manual - reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (red.) Wszołek M., Libron,
- [link] Wszołek M., 2017, Jak wpadać na pomysły - strategie akcelerujące pracę kreatywną [w:] Manual - reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji (red.) Wszołek M., Libron, s. 269-292
- [link] Wszołek M., 2016 Obraz pojęcia reklamy w komunikacjach- wyniki badań [w:] Dziennikarstwo i Media 7 (red.) Borkowski I., Wrocław
- [link] Wszołek M., 2016, O dwóch dyskursach mówienia o reklamie [w:] Communication Design: Badanie i Projektowanie Komunikacji 5 (red.) Wszołek M., Grech M., Siemes A., Wrocław, Libron, s. 43—56
- [link] Wszołek M., Grech M., 2016, Komentarz do wydania II Zmiana Przez Design: jak design thinking zmienia organizacje i wpływa na innowacyjność [w:] Zmiana Przez Design: jak design thinking zmienia organizacje i wpływa na innowacyjność, Brown T., Wrocław, Libron, s. 11—20
- [link] Wszołek M., 2016, O dwóch dyskursach mówienia o reklamie, [w:] Teorie Komunikacji i Mediów 8 (red.) Graszewicz M., Atut, s. 19—32
- [link] Wszołek M., 2016, Funkcjonalna i strukturalna typologia reklamy [w:] Strategie twórcze w działaniu, (red.) Habrajska G., Ślósarska J., Łódź, Primum Verbum, s. 64-85
- [link] Wszołek M., 2016, Dyskursywne funkcjonały wizualne, [w:] komunikatywizm i przyszłość nauki XXI wieku (red.) Habrajska G., Primum Verbum, s. 373-393
- [link] Wszołek M., 2015, Moszczyński K., Algorytmizacja procesów projektowych [w:] Communication Design: badanie i projektowanie komunikacji 4 (red.) Grech M., Kraków, Libron, 2015, s. 173-195
- [link] Wszołek M., 2015, Konstrukcja wizerunku płci w reklamie lat 20., 30., 40., wyniki badań [w:] Znaczenia: kultura-komunikacja-społeczeństwo, Wrocław, ATUT, 2015, s.
- [link] Wszołek M., 2015, Dyferencje rynkowe w reklamie [w:] Dziennikarstwo i Media (red.) Borkowski I., Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego s. 237-247
- [link] Wszołek M., 2014, Dyferencje rynkowe w reklamie - operacjonalizacja pojęcia [w:] Teorie komunikacji i mediów 7 (red.) Graszewicz M., Stasiuk-Krajewska K., Wrocław, ATUT
- [link] Wszołek M., 2014, Droga przez mękę - proces projektowania komunikacji [w:] góry i wędrowanie. prace ofiarowane Profesorowi Tomaszowi Stępniowi (red.) Pacuła J., Bielsko-Biała
- [link] Wszołek M., 2016, Poetyka reklamy wiodącej [w:] Dziennikarstwo i Media (red.) Borkowski I., Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2. 33-44
- [link] Wszołek M., 2013, Manipulacja barwą w obszarze znaku marki – wyniki badań empirycznych [w:] Teorie komunikacji i mediów 6, Graszewicz M., Jastrzębski J., ATUT
- [link] Wszołek M., 2013, Zmiana paradygmatu w projektowaniu – o zrównoważonym projektowaniu komunikacji [w:] Komunikacje w rozmowie 2, Wszołek M.,
- [link] Wszołek M., 2013, Scenariusze autoprezentacyjne – wyniki badań, [w:] Communication design: badanie i projektowanie komunikacji, Grech M., Siemes A., Libron
- [link] Wszołek M., Od inżyniera do designera – operacjonalizacja przestrzeni pracy projektowej, [w:] Komunikacje w rozmowie 1, Wszołek M, Libron 2012
- [link] Wszołek M., Operacjonalizacja przestrzeni badawczej – information design, [w:] communication design, projektowanie i badanie komunikacji, Grech M., Liberska-Kinderman K., Libron, 2012, 23-55
- [Wszołek M., Konstrukcja miłości w polskiej i niemieckiej kulturze – wyniki interkulturowych badań empirycznych [w:] Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. Świat tekstu & świat dyskursu. 2012
- [link] Bednorz M., Grech M., Wszołek M., Krótka recenzja z wystawy, pokazać, wyjaśnić, prowadzić’, [w:] communication design magazine, (link), 2011, Wrocław, 27.10.2011
- [link] Wszołek M., Komunikacyjna kompetencja przestrzenna – wyniki badań empirycznych, [w:] teorie komunikacji i mediów 4, Graszewicz M., Jastrzębski J., 2011, Wrocław, ATUT
- [link] Wszołek M., Projekcja wzornictwa na percepcję i emocje grup odniesienia na przykładzie logo wybranej firmy, [w:] Teorie Komunikacji i Mediów 2, Graszewicz M., Jastrzębski J., wydawnictwo ATUT, 2008, 241-251
- Wszołek M., Wzornictwo w badaniach empirycznych, [w:] Współczesne teorie komunikacji 2, Łaba A., Wydawnictwo ATUT, 2009, 291-299
- Wszołek M., Mity i kity komunikacji, mediów i reklamy, [w:] PR w RP, Gackowski T., Gackowska A., Dziedzic J., Seria wydawnicza ogólnopolskich zjazdów analityków knopm, 2010, 154-163
- Wszołek M., Kognitywny wizerunek w kontekście komunikacji interkulturowej, [w:] Poznawać, Tworzyć, Komunikować, 2010, Łódź