wernisaż prac zmiana przez design: legal design

Wydaje się to niemożliwe: zawiłe zagadnienia prawne przedstawić w sposób przyjazny, intuicyjny i zrozumiały dla wszystkich. A jednak, studenci grafiki hermetyczny język prawa przetłumaczyli na przystępny język wizualny. Dzięki legal design, czyli połączeniu designu i prawa, rozwiązali kilka problemów, z którymi borykamy się na co dzień. Okazuje się, że umowa może być tak zaprojektowana, by konsument chciał ją doczytać do końca, a prawo autorskie wcale nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje. Efekty pracy studentów grafiki będzie można zobaczyć w trakcie wystawy „Zmiana przez design. Legal design”. 17 października zapraszamy na wernisaż i wprowadzenie kuratorskie dr Doroty Płuchowskiej oraz dr. Mariusza Wszołka z Katedry Grafiki.

idea wystawy idea wystawy

Wybrane zagadnienia:

Przyjdź po(moc): Osoby doświadczające przemocy domowej często nie widzą wyjścia z dramatycznej sytuacji. Nie wiedzą, do kogo mogą się zwrócić o pomoc, czują strach przed reakcją otoczenia. Studenci zaprojektowali kampanię społeczną, która uwrażliwia odbiorców na problem przemocy domowej, a jej ofiarom podpowiada, gdzie mogą skorzystać z pomocy. Zwraca uwagę forma kampanii – przekaz jest nadrukowany na paragonie dołączonym do zakupów. Studenci chcą nawiązać współpracę z sieciami sklepów spożywczych, by dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

Autorzy: Karolina Bartkowska, Justyna Bocianowska, Iweta Brzechfa, Artur Czyżewski


Prosto w prawo: Umowy są skomplikowane i trudno je zrozumieć, ściany tekstu są stresogenne i odpychające – problem ten dotyczy każdego z nas. Studenci postanowili to zmienić. Zaczęli od pracy u podstaw problemu. Skupili się na ux design oraz human centered design. Testowali i sprawdzali prototypy do skutku. Wreszcie opracowali umowy mniej skomplikowane, które łatwiej zrozumieć oraz kilka zasad, jak konstruować takie dokumenty.

Autorzy: Martyna Duszyńska, Jakub Fąferek, Damian Sackiewicz, Paulina Solarek, Aleksandra Żółtaszek, Paweł Żurek


Co zrobić, gdy kontrahent nie płaci?: Wielu freelancerów, artystów i przedsiębiorców, zwłaszcza początkujących, nie wie, jak tworzyć umowę o współpracy, która skutecznie zabezpieczyłaby ich interesy. Studenci zaprojektowali kampanię społeczną (stronę internetową oraz plakaty) objaśniającą, jak zabezpieczyć się prawnie przed nieuczciwym kontrahentem oraz co zrobić, gdy padliśmy ofiarą oszustwa.

Autorzy: Daria Trofimova, Liubov Melnyk


Legal design: RODO: RODO, które weszło w życie w maju br. wprowadziło dużo nowości, a nas – użytkowników – zobligowało do zapoznania się z nowymi regulacjami, jak i konsekwencjami wynikającymi z nieznajomości rozporządzenia. Studenci zaprojektowali klauzulę w taki sposób, aby stała się bardziej przejrzysta dla odbiorców, w rezultacie, czytania przez nich do końca, co obecnie nie jest regułą.

Autorzy: Bartek Jankowski, Aleksandra Król, Aleksandra Matuszewska, Magdalena Olszyńska

Informacje logistyczne:

  • 1-31 października 2018 r.
  • Wernisaż: 17 października 2018 r., godz. 16:30, główny hol
  • Uniwersytet SWPS, Ostrowskiego 30 b, główny hol