Design bez słów

Design bez słów - wystawa prezentuje efekty projektu realizowanego przez studentów Grafiki SWPS dla dzieci z Dolnośląskiego Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Nr 12 dla Niesłyszących i Słabosłyszących we Wrocławiu. Celem wystawy jest przybliżenie idei projektowania społecznego, skoncentrowanego na realnych potrzebach.

Dzieci niesłyszące i niedosłyszące, ze względu na ograniczony kontakt ze światem, szczególnie w sferze komunikacyjnej i poznawczej, potrzebują wielu pomocy dydaktycznych, które pomogą im zrozumieć pojęcia i zależności między nimi. Nauka języka słyszących i posługiwanie się nim jest dla dzieci niesłyszących trudne i wymaga dużego wysiłku, dlatego pomoce muszą motywować i zachęcać do nauki. W ramach projektu studentki i studenci poznali dzieci oraz nauczycieli z DSOSW nr 12, a obserwacja zajęć w szkole i rozmowy z nauczycielami dały im możliwość lepszego zrozumienia specyficznych potrzeb tych dzieci. Wszystkie projekty były na bieżąco konsultowane z nauczycielami i testowane przez dzieci podczas lekcji. Część projektów została wykonana we współpracy z Firmą PILCH z Ustronia, która zajmuje się produkcją ekologicznych zabawek edukacyjnych.

Pamiętam moment, kiedy zrozumiałam, że Ameryka Północna nie jest tak daleko od Azji i nie dzieli ich cała reszta świata. Jako dziecku, które uczyło się kontynentów na płaskiej mapie sprawiało mi nie lada trudność przeniesienie tych relacji na kulę ziemską. Według mnie, naszym celem było stworzenie pomocy dydaktycznej służącej nie tylko do poprawnego zdawania testów z geografii, ale pozwalającej zrozumieć wzajemne położenie kontynentów

Zespoły projektowe:


domino — pomoc dydaktyczna wspomagająca proces nauki kształtów i kolorów

  • anna bednarek
  • marta dąbrowska


kontynenty — pomoc dydaktyczna do nauki nazw kontynentów oraz ich położenia względem siebie na mapie oraz kuli

  • aleksandra napieralska
  • agata zborowska
  • ola cząstka
  • klaudia kubiak

liczydło ułatwiające przyswajanie podstawowych umiejętności liczenia w zakresie od 0 do 100

  • piotr grabarek
  • dominika kaczmarek-ciesielska
  • arkadiusz kowalski
  • julia paluch


coto — gra edukacyjna dla dzieci wspomagająca naukę kształtów i kolorów

  • alicja barabasz
  • valeryia dziamidzik
  • mateusz masiczak
  • kinga wojciechowska

nana — gra edukacyjna wspomagająca rozumienie relacji przestrzennych oraz tworzenie wypowiedzi z wykorzystaniem przyimków

  • hanna hradovich
  • karolina sorbian
  • paulina potemska

szuflada słów — zabawka edukacyjna pomagająca w tworzeniu kategorii pojęć

  • joanna graczyk
  • izabela janicka
  • marta kost
  • weronika korolczuk

Zespoły projektowe:


pomoc dydaktyczna wspomagająca określanie relacji rodzinnych i ról społecznych dla dzieci w wieku przedszkolnym

  • mateusz antczak
  • katarzyna berlak
  • weronika bielawska
  • magdalena bróż
  • agata domino


zygzle — pomoc dydaktyczna do nauki liczb rzymskich dla dzieci w wieku 7—12 lat

  • paulina pelikan
  • patrycja bielicka
  • claudia kuzaj
  • klaudia musiał


tablica do sprawdzania obecności oraz nauki nazw dni tygodnia dla dzieci w wieku przedszkolnym

  • sara krzak
  • patrycja kułakowska
  • kornelia mosiądz
  • david kolker
  • maciej trocki