Pomoce rozwojowe inspirowane pedagogiką Montessori

Projekt pomocy dydaktycznych był realizowany przez studentów III roku Grafiki podczas zajęć z teorii i praktyki design 2, które prowadzi Gosia Ciesielska we współpracy z nauczycielami z Przedszkola Sowia Akademia we Wrocławiu - Panią Kamilą Dujin oraz Panem Maciejem Senderowskim. To już trzecia edycja projektu pomocy dydaktycznych, tym razem tematem przewodnim były pomoce rozwojowe dla przedszkolaków indpisrowe metodą Monressori. Podczas projektu stworzyliśmy pomoce dostosowane do rozwojowych potrzeb dzieci, które zaspokajają ich naturalną potrzebę odkrywania i doświadczania, zapewniając samodzielność podczas nauki. Pomoce są estetyczne oraz zaprojektowane w taki sposób, aby nie rozpraszać uwagi, dzięki czemu dzieci mogą skupić się na konkretnym temacie, co sprzyja zrozumieniu. Staraliśmy się, żeby wszystkie pomoce były wykonane, w miarę możliwości, z naturalnych materiałów, takich jak drewno, szkło czy filc. W efekcie zrealizowano kilkanaście projektów z różnych obszarów tematycznych. 

Powstałe pomoce rozwojowe są efektem synergii świeżego spojrzenia młodych projektantów, doświadczenia pedagogów z przedszkola Sowia Akademia oraz wyzwań projektowych stawianych podczas zajęć. Studenci nie tylko przygotowali koncepcję i projekt pomocy, który był konsultowany z nauczycielami i odpowiadał konkretnym potrzebom dzieci przedszkolnym. Wszystkie projekty nabrały fizycznej formy, niektóre z nich były własnoręcznie wykonane przez studentów, a znaczna część została zrealizowana w Firmie PILCH specjalizującej się w produkcji zabawek z drewna. To pozwoliło zdobyć studentom doświadczenie we współpracy z firmą, szczególnie w zakresie wdrożenia projektu do produkcji. Wszystkie projekty zostały oddane w dobre ręce i cieszą zarówno dzieci jak i nauczycieli z przedszkola, co widać na zdjęciach, które w związku z ograniczeniem wejścia do przedszkola w czasie pandemii COVID-19, wykonała dla nas nauczycielka, Pani Kamila Dujin.

Projekt: ukształtowanie terenu

Celem projektu było stworzenie pomocy rozwojowej, która pomoże dzieciom, poznać podstawowe formy ukształtowania terenu poprzez doświadczenie. W skład zestawu wchodzi pulpit, dwa szklane pojemniki do odwzorowywania kształtów terenu, pojemnik na wodę i pipeta. Zaprojektowano także komplet wypukłych kart z podstawowymi modelami ukształtowań terenu. Zestaw pozwala dziecku na samodzielne modelowanie terenu oraz stymulowanie jego związków z wodą. Autorzy projektu: Zuzanna Okrutna, Aleksandra Pawłowska, Artur Potyrała

Projekt: Modułowy kalendarz 

Kalendarz składa się z plansz z nazwami miesięcy oraz symbolami pór roku, każda tabliczka jest przeznaczona do powieszenia na ścianę, tworząc horyzontalny obraz całego roku. Istotnym elementem kalendarza są otwory umieszczone w dolnej części tabliczek, w celu zawieszenia karteczek z imieniem lub zdjęciem dziecka obchodzącym w danym miesiącu urodziny. Dzięki skojarzeniu urodzin z miesiącem dzieci utrwalają sobie nazwy miesięcy oraz rozwijają orientację w czasie na przestrzeni roku. Autorzy: Monika Kmiecińska, Emilia Świątek, Radosław Gruszczyński, Filip Niżankowski

Projekt: Układ Słoneczny 

Jest to manipulacyjna pomoc rozwojowa ukazująca prosty schemat Układu Słonecznego. Projekt ma formę koła, w którym są wyznaczone tory dla poszczególnych planet. Dzięki zabawie dzieci doświadczają zjawiska krążenia planet wokół Słońca oraz utrwalają nazwy, kolejność i podstawowe cechy planet. Autorzy: Bartek Biegański, Natalia Demska, Yana Malunova, Filip Musiał, Artur Potyrała i Martyna Sojka

Projekt: Zegar TikTak

TikTak jest pomocą przeznaczoną do nauki odczytywania godziny oraz opanowywania pojęć takich jak: 5 minut, 15 minut, 30 minut, godzina, czy doba. Zegar został tak  zaprojektowany, żeby poszczególne elementy były wyjmowane, dzięki czemu dzieci mogą skupić się na nauce poszczególnych pojęć. Projekt zegara TikTak jest wynikiem inspiracji pedagogiką Montessori oraz planem Daltońskim. Autorki: Klaudia Sziler, Joanna Smołka, Katarzyna Zielińska, Alicja Zimoląg, Karolina Zych