student’s book

Nie ma to jak podręcznik do nauki języka angielskiego, w którym uzupełnienie zamieszczonych ćwiczeń jest nie lada wyzwaniem. I wcale mamy na myśli poziomu ich trudności. Chodzi raczej o ciasne rubryki, śliski papier, rozmazujące się napisy. Kto z nas nie dorysowywał elementów do zdjęć wątpliwie korespondujących z treścią lub nie zasypiał nad nudnym podręcznikiem, powtarzając słówka...


W semestrze zimowym studenci i studentki III roku w ramach zajęć prowadzonych przez Gosię Ciesielską we współpracy z Centrum Języków Obcych SWPS, a dokładnie Olą Górecką i Agnieszką Bruździak-Kopczyk zrealizowali oraz przetestowali nowy projekt layoutu i okładki doskonale znanego naszym studentom podręcznika — Speakout. Nie ma co ukrywać, marzy nam się, żeby właśnie tak wyglądały podręczniki do nauki języka obcego (w tym wypadku angielskiego).


Opisywany projekt zdecydowanie wykraczał ponad działania stricte kreacyjne, powszechnie rozumiane jako redesign. Osoby wchodzące w skład grup projektowych rozpoczęły pracę od analizy layoutów konkurencyjnych podręczników, przeprowadziły wywiady z lektorami oraz zorganizowały badania użyteczności. Na podstawie analizy i wysnutych wniosków, wyznaczone zostały cele projektowe. W efekcie podręczniki nie tylko zyskały nowy wygląd. Każdy z nich został przeanalizowany merytorycznie, skonsultowany z lektorkami i przetestowany podczas zajęć. 

Nadrzędnym celem tego projektu było uzyskanie miejsca na uzupełnianie zadań oraz stworzenie odpowiedniej nawigacji ułatwiającej użytkownikowi zorientowanie się w typie treści. Zadbano o to, żeby części gramatyczne były bardziej wyróżnione, a layout konsekwentny. Zrezygnowano z kolorowych, często rozpraszających zdjęć, zastępując je wersją czarno-białą.

Ten podręcznik sprawi, że nauka języka angielskiego będzie ekscytującą przygodą. Każdy rozdział to zagadka kryminalna. Podczas procesu nauki, na jego stronach odnajdujemy wskazówki do rozwiązania śledztwa. Za inspiracje w procesie projektowym posłużyły filmy, seriale, powieści kryminalne. Layout jest bardzo przejrzysty. Zaprojektowano odpowiednio dostosowane miejsca do wpisywania, ograniczono koloryt, a słowniczek (łamiąc tradycję) umieszczono na początku. Podręcznik jest uzupełniony także o skanowane kody QR, dodatkowe materiały do wycinania lub wyrywania w formie fiszek, zdrapki.

To przykład uniwersalnego projektowania, w którym uwzględniono szczególne potrzeby użytkowników z wadą wzroku. Przyjazność podręcznika uzyskano dzięki stonowanej i równocześnie wyrazistej kompozycji oraz zastosowaniu specjalnego kroju pisma – Atkinson Hyperlegible, zaprojektowanego we współpracy z Instytutem Braille’a. Każdy rozdział różni się motywem kolorystycznym, co wspiera ogólną nawigację. Jedną z najbardziej użytecznych funkcjonalności tego podręcznika jest połączenie podręcznika z ćwiczeniami oraz wydzielenie dedykowanego miejsca na wpisywanie odpowiedzi.

Ten projekt jest doskonałym dowodem na to, że podręcznik bez ilustracji może wyglądać atrakcyjnie. Różnorodność wizualną uzyskano tu dzięki odpowiednio zastosowanym zabiegom typograficznym. Layout zaprojektowano tak, żeby uczący się miał miejsce na wpisywanie odpowiedzi oraz na samodzielne notatki. Odpowiednia kompozycja pozwoliła na wyróżnienie zasad gramatycznych. Co ważne, założenie o pozbyciu się ilustracji oraz ograniczeniu kolorystyki wpłynęło na obniżenie kosztów wydruku podręcznika.