seria wydawnicza podręczników naukowych manual
seria wydawnicza manual to wspólne przedsięwzięcie wydawnicze pracowników katedry grafiki uniwersytetu swps i zakładu projektowania komunikacji instytutu dziennikarstwa i komunikacji społecznej uwr, której ideę można sprowadzić do naukowych podręczników obejmujących zagadnienia związane z systemową doktryną communication design.
Manual: legal design
Najpierw miał to być krótki skrypt wprowadzający do zajęć, które są wspólną platformą dla studentów projektowania graficznego i prawa, a wyszło coś bardziej obszernego - pierwsza monografia w języku polskim, która porusza zagadnienia czytelności, dostępności i klarowności prawa - legal design. Ta książka jest dla twórców prawa, żeby pamiętali o tym, że prawo musi być zorientowane na obywatela. Ta książka jest dla przedstawicieli prawniczego sektora, żeby pamiętali o swojej misji. Ta książka jest dla projektantów, żeby pamiętali, jak wielka ciąży na nich odpowiedzialność. Celem książki jest pokazanie, czym jest legal design, z jakich teorii można czerpać na temat legal design inspirację, w jaki sposób można wykorzystać legal design w praktyce projektowej/rynkowej. Ta książka jest również o tym, jak uczyć projektowania nie-projektantów, a także jak zmienia się nauka projektowania do kształtu komponentu edukacyjnego dla tych obszarów, które w założeniu organizują tzw. rzeczywistość społeczną.
Manual: information design
W trzeciej odsłonie serii wydawniczej przyglądamy się jednemu z pięciu podstawowych programów communication design, który charakteryzuje się orientacyjno—organizacyjnym, pragmatycznym podejściem do praktyki projektowania komunikacji, czyli information design. Idąc za Krzysztofem Lenkiem, przyglądamy się różnym aspektom projektowania informacji, szukając rozwiązań dla projektowania zorientowanego na końcowego użytkownika w dowolnej roli społecznej — prowadzić, tłumaczyć, wyjaśniać, mówił Krzysztof Lenk, zaś Edward Tufte uzupełniał Lenkowski tryptyk projektowania o zapożyczoną zasadę Hipokratesa: primum non nocere. Na publikacje składają się prace, w których autorzy podejmują się próby operacjonalizacji pojęcia information design; wyjaśniają, czym jest informacja jako taka i jakie konsekwencje dla praktyki przynosi przyjmowanie określonej teorii; wreszcie ważną częścią książki jest omówienie zagadnień związanych z praktyczno—projektowym zastosowaniem information design: wizualizacja danych empirycznych, systemy orientacyjne, zarządzanie typografią, czy infografika. Ciekawym uzupełnieniem artykułów bezpośrednio łączących się z information design są te, które wykorzystują informację do celów obliczeniowych — big data i szeroko rozumiana algorytmizacja. W ręce czytelników oddajemy podręcznik, który zamiast odpowiedzi przynosi jeszcze więcej pytań, ale to chyba w nauce jest najciekawsze — ciągłe stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi; można to również traktować jako zapowiedź kolejnych książek, bo to przecież ciekawe!
- Redakcja: Mariusz Wszołek, Marcin Pielużek
- Autorzy: Michael Fleischer, Mariusz Wszołek, Katarzyna Sowa, Łukasz Kliś, Małgorzata Ciesielska, Marcin Pielużek, Rafał Węgrzyn, Giorgia Lupi, Waldemar Bojakowski
- Recenzja: prof. dr hab. Andreas Guskos
- Wydawnictwo: Libron
- Liczba stron: 367
- ISBN: 978-83-66269-37-8
- Księgarnia: Libron (niebawem)
- Do pobrania: PDF (niebawem)
manual: reklama
Manual - reklama: podręcznik z zakresu projektowania komunikacji". Jest to pierwsza część nowej grupy podręczników z zakresu projektowania komunikacji.
Jak zauważa redaktor tomu: "Oddajemy w ręce czytelników podręcznik wydawałoby się kompletny, ale dynamika rozwoju badań z zakresu reklamy szybko zweryfikowałaby taki stan rzeczy na niekorzyść autorów książki. Przyjmijmy zatem, że jest to bardzo dobry punkt wyjścia dla nauki reklamy w kontekście projektowania komunikacji". W opublikowanym tomie udało się zebrać 15 tekstów, które dotykają różnych aspektów reklamy; z jednej strony są to teksty zupełnie wyjściowe w ramach nauki o reklamie; z drugiej strony autorzy podręcznika prezentują nierzadko nowe koncepcje teoretyczne i badawcze związane z obszarem pracy kreatywnej i reklamy.
- Redakcja: Mariusz Wszołek
- Autorzy: Michael Fleischer, Mariusz Wszołek, Annette Siemes, Piotr Lewiński, Grażyna Habrajska, Michał Grech, Martyna Gliniecka, Jarosław Pacuła, Tomasz Stępień, Dorota Płuchowska, Marek Firlej
- Recenzja: prof. dr hab. Arkadiusz Lewicki
- Wydawnictwo: Libron
- Liczba stron: 511
- ISBN: 978-83-65705-08-2
- Księgarnia: Libron
- Do pobrania: PDF
Manual: antologia communication design
„Mamy najlepszych studentów na świecie” – wypowiadanie tego zdania jest zawsze wielką przyjemnością dla każdego wykładowcy. W naszej pracy dydaktycznej zdarza nam się to bardzo często. Na co dzień mamy bowiem do czynienia z ludźmi ciekawymi świata, poszukującymi odpowiedzi na nurtujące ich, i nas przy okazji również, pytania dotyczące otaczającej rzeczywistości. Pytają, badają i wygłaszają inspirujące prezentacje w trakcie konferencji naukowych. I co więcej, wciąż dużo czytają, szukają nowych materiałów i inspiracji.
Niniejszy Manual II powstał właśnie z myślą o nich, ale rzecz jasna nie tylko. Często bowiem w trakcie zajęć otrzymywaliśmy pytania, jak kwestie teoretyczne, które prezentujemy w trakcie wykładów, przełożyć na konkretne badania? W jaki sposób ten sam problem można badać z wykorzystaniem różnych metod badawczych? Czym są w ogóle badania komunikacji? Jak konstruować narzędzia badawcze? Jak w sposób odpowiedni należy planować badania komunikacji? Postanowiliśmy więc zebrać w niniejszym tomie prace, które dotychczas publikowane były w różnorodnych opracowaniach zbiorowych, monografiach, czasopismach naukowych tworząc w ten sposób swoisty przewodnik po konstruktywistycznej teorii komunikacji społecznej i sposobach badania owej komunikacji. Z całą pewnością nie jest to typowy podręcznik, którego rolą jest wskazywanie konkretnych rozwiązań. Traktujemy go, podobnie jak nasze spotkania ze studentami, jako propozycje, które, mamy nadzieję, będą twórczo rozwijane przez czytelników.
- Redakcja: Mariusz Wszołek, Marcin Pielużek
- Autorzy: Michael Fleischer, Mariusz Wszołek, Annette Siemes, Michał Grech, Martyna Gliniecka, Dorota Płuchowska, Krzysztof Moszczyński
- Recenzja: prof. dr hab. Grażyna Habrajska
- Wydawnictwo: Libron
- Liczba stron: 688
- ISBN: 978-83-65705-77-8
- Księgarnia: Libron
- E-book: do pobrania (pdf)
Działalność naukowo-dydaktyczną, zorientowaną na problematykę komunikacji społecznej i designu zaproponował w 2007 roku prof. Michael Fleischer, uruchamiając wespół w zespół ze swoimi współpracownikami pierwszą w Polsce specjalność z obszaru projektowania komunikacji i wizerunku instytucji - Corporate Identity i Public Relations. W 2008 roku decyzją Rady Wydziału Filologicznego powstał Zakład Projektowania Komunikacji (Communication Design). Ponadto w 2010 roku uruchomiliśmy w ramach uniwersytetu swps kierunek grafika, którego idea opiera się na interdyscyplinarnym podejściu do projektowania komunikacji wizualnej, gdzie łączymy naukę, sztukę użytkową i nasze własne doświadczenia naukowe i projektowe. w 2021 planujemy uruchomienie studiów magisterskich z projektowanie graficznego na uniwersytecie swps.
W ramach pracy naukowej i dydaktycznej duży nacisk kładziemy na badanie uwarunkowań, historii i aktualnego zastosowania designu komunikacji, które jest rozumiane przez nas jako podejście do procesu projektowego, sytuujące w centrum zainteresowania komunikację społeczną, rozumianą jako proces organizujący i stabilizujący życie społeczne — to zaś rozumiane jest jako samoorganizujący się system komunikacyjnych powiązań.
Nasze publikacje można określić jako różnorodne lub interdyscyplinarne, gdyż poruszane w nich problemy i zagadnienia dotyczą wielu aspektów z obszaru nauk społecznych, humanistycznych i wzorniczych. Wiodące obszary naszych zainteresowań badawczych i projektowych to: badanie komunikacji, teoria komunikacji, projektowanie komunikacji, badania wizerunku, procesy normalizacyjne, teoria systemów, paradygmat empiryczny, konstruktywizm, teoria dyskursu, lingwistyka kognitywna, corporate identity, design, reklama, analiza zawartości, dyskurs wizualny, sieci społeczne, kapitalizm, transformation design.