Creative Jam – pamiętając o lukach

creative_jam

Creative Jam kolejny raz połączył katedrę Grafiki z University of South-Eastern Norway
w trzydniowym sprincie projektowym, podczas którego międzynarodowe zespoły studenckie, wspierane przez dydaktyków i kreatywnych współpracowników obu uniwersytetów, pracowały nad projektem odpowiadającym na wybrany problem z zakresu tematyki sprawiedliwości społecznej.

W ciągu 72 godzin zespoły przeszły w ramach warsztatów kreatywnych przez przyspieszony proces projektowy od analizy, przez diagnozę problemu po kreowanie propozycji rozwiązań, prezentując finalne rezultaty na forum współuczestników, a następnie na wystawach organizowanych na współtworzących projekt uniwersytetach. 

„Tegoroczną edycję Creative Jam poświęciliśmy zagadnieniom społecznej sprawiedliwości, dyskutując o tym, w jaki sposób oferować społecznie wrażliwe rozwiązania projektowe. Zespoły projektowe w bardzo różnorodny sposób pokazały, jak sprawiedliwość społeczna może być tłumaczona na język wizualny”.

dr hab. Mariusz Wszołek, prof. SWPS

Creative Jam w swojej formule stanowi niesamowicie ciekawą szansę na rozwój dla osób studiujących. Przeprowadzenie procesu projektowego w tak krótkim czasie, zwłaszcza w kontekście tak ważnego tematu jakim jest sprawiedliwość społeczna wymaga od uczestniczących w warsztatach osób wykazania się dużą dozą kreatywności, empatii, zdolności komunikacyjnych, ale przede wszystkim pewnej dojrzałości projektowej pozwalającej podjąć się wyzwania i dostrzeżenia luk w otaczającym nas świecie wraz z potencjalnymi rozwiązaniami pozwalającymi je załatać”.

Zuzanna Kownacka, współorganizatorka, laborantka pracowni grafiki

Głównym celem projektu jest promowanie sprawiedliwości społecznej na skalę globalną, poprzez koncentrowanie się na pokonywaniu różnic i budowaniu inkluzywnej przyszłości. Projekt dąży do zwiększenia świadomości na temat kwestii sprawiedliwości społecznej i zachęcenia do pozytywnych zmian na całym świecie.

Wprowadzenie metodologiczne do projektu

08.10
Start projektu

09.10
Analiza i strategia

10.10
Kreacja i prototypowanie

16.10
Grande finale

Seria wykładów przeprowadzonych w trybie zdalnym dla uczestników projektów.

Organizacja zespołów projektowych i kultury pracy

Uwspólnienie pojęć i rozumienia problemu projektowego

Praca nad rozwiązaniami wizualnymi i profilem komunikacyjnym projektu

Prezentacje projektów

Zespół 1:

  • Zuzanna Kownacka USWPS
  • Anna Tompol USWPS
  • Margunn Therese Austlid USN
  • Bao Ru Kelly Li USN
  • Hege Furelid Eidsnes USN

Zespół 2:

  • Robin Noculak USWPS
  • Sondre Nergård USN
  • Åsmund Eikeland Hansen USN
  • Hege Furelid Eidsnes USN

Zespół 3:

  • Nataliia Buchko USWPS
  • Nicolai Bekkevold USN
  • Didrik Sæverud Semb USN

Zespół 4:

  • Katarzyna Sabiniarz USWPS
  • Gilson José D. Silva-Tanberg USN
  • Thor Inge Gabriel Ånderå USN
  • Mateo Aleksandersen USN

Zespół 5:

  • Paweł Gmitruk USWPS
  • Aima Shabbir USN
  • Hannah Priscilla Hewitt USN
  • Arijana Zdanaviciute USN

Zespół 6:

  • Filip Fersztorowski USWPS
  • Patrycja Szczygiel USN
  • Noah Bredvei Hvarnes USN
  • Marianne Fossen USN

„Tegoroczny Creative Jam doświadczyłam inaczej niż zeszłoroczny. Choć mieliśmy niecały tydzień na stworzenie całego konceptu kampanii, miałam w sobie dużo spokoju, który pomógł mi rozplanować sobie robotę i nie tracić głowy przy upływającym czasie. Bardzo pomocne było też wyzbycie się kompleksu, jakoby norwescy partnerzy byli z góry lepsi, bo byli z zagranicy, a zagranicą to znaczy od razu lepiej. Nie warto trzymać się tej myśli tylko robić swoje z wiedzą, że cały czas doskonali się swój warsztat – a nie stawia się „pierwszych fundamentów” do jego stworzenia. Otwiera to bardzo głowę i buduje swoje poczucie bycia projektantem”.

Anna Tompol, studentka Grafiki na Uniwersytecie SWPS

„Creative Jam był dla nas nowym i interesującym doświadczeniem oraz koncepcją, choć było to nieco trudne z powodu krótkiego czasu i wymogu komunikacji na dużą odległość. Mieliśmy okazję pracować i komunikować się z międzynarodowymi studentami, a także uzyskać wgląd w to, jak pracują w procesie projektowania”.

Margunn Therese, studentka komunikacji wizualnej z University of South-Eastern Norway