Aktualności Konstytucja, która angażuje
Z niemałą satysfakcją dzielimy się z Państwem wybranymi rezultatami kolejnej (już siódmej!) odsłony projektu „zmiana przez design — legal design”. Zmieniają się osoby studiujące, zmienia się również skład prowadzących, ale jedno pozostaje niezmienne — usilnie podejmujemy próby przełożenia zawiłego języka prawa na przystępny i przyjazny dla szerszego grona odbiorców język komunikacji wizualnej.
Trudno uczyć (się) zmiany i kształtować lepszy świat w oderwaniu od tematów, które dotyczą bezpośrednio każdej_ego z nas. Bez wątpienia takie treści zawarte są w ustawie zasadniczej — najwyższym akcie prawnym naszego kraju. Dlatego właśnie, również w tym roku akademickim, zdecydowaliśmy się pochylić nad wizerunkiem i zawartością Konstytucji RP.
Rok akademicki:
2023/24, semestr zimowy
Przedmiot: proces projektowy
Doradztwo i koordynacja przedmiotu:
dr Dorota Płuchowska →
Planowanie strategiczne:
Tomasz Szeligowski →
Kreacja:
Paulina Woźniak →
Fragment z opisu zadania, dr Dorota Płuchowska
„W ostatnich latach Konstytucja odmieniana była przez wszystkie przypadki. Co więcej — była i jest nadal przedmiotem prawnego i politycznego — w konsekwencji społecznego — sporu (o negatywnym dla jej samej wydźwięku). A nie taka przecież jest jej rola. Jako umowa społeczna, wynika z komunikacji społecznej i reguluje komunikację społeczną. Ba — reguluje też nasze życie, nie tylko społeczne (!). […] Konstytucja, leżąca u podstaw naszego prawa, dotyczy każdego z nas. Powinna być zatem znana nie tylko ze słyszenia. Czy tak jest? Podkreślając, że projektowanie, tak jak prawo, zorientowane jest na rozwiązywanie problemów społecznych, chcemy obalać mity, że konstytucja dotyczy prawników czy polityków, że jest trudna w lekturze i zniechęcająca „zwykłego” obywatela, niezajmującego się zawodowo obszarem prawa. Chcemy prowokować odbiorców i przekonać, że obcowanie z nią może być satysfakcjonujące oraz społecznie użyteczne”.
Osoby studiujące na II roku (28 grup projektowych) w ramach przedmiotu „Proces projektowy” mierzyły się z wyzwaniem selektywnego zwizualizowania informacji zawartych w wybranym rozdziale Konstytucji RP. Etap generowania pomysłów i opracowywania konkretnych ofert komunikacyjnych, zgodnie z logiką procesu projektowego, poprzedzony był planowaniem strategicznym (badania, wnioskowanie, precyzowanie założeń). Wiedza, umiejętności i kompetencje regularnie zdobywane podczas zajęć z doradztwa, przyczyniły się do zabezpieczenia i organizacji procesu. Ważnym elementem całego przedsięwzięcia była ścisła współpraca i możliwość merytorycznych konsultacji z osobami reprezentującymi Katedrę Prawa we Wrocławiu (dr Mateusz Radajewski, Koło Naukowe Katedry Prawa).
A po całej lawinie tekstu przechodzimy do zapowiadanych „obrazków”. Zachęcamy do wnikliwego przyjrzenia się prezentowanym pracom. Tym, które znacząco wyróżniły się na tle pozostałych. Tym, które w wysokim stopniu spełniały kryteria zaliczeniowe. Co cieszy nas najbardziej? To, że jest ich niemało!
PS
Prezentacja opisująca działania podejmowane w ramach przedmiotu „proces projektowy” została nominowana do wystawy w ramach Międzynarodowego Studenckiego Przeglądu Projektowego AGRAFA 2024.